Kostfonden ska återigen syna sockret

15 nov. 2019

Förra året kring Världsdiabetesdagen synade vi på Kostfonden sockret. I en rad inlägg spred vi kunskap om sockerrika livsmedel och berättade hur vi relativt enkelt kan dra ner på mängden socker. I nästa vecka fortsätter vi vår granskning. 

Inläggen i förra årets kampanj #synasockret delades tusentals gånger. Mest spridning fick texten om diverse sockerbovar i affären, som toppades av den här bilden: 


Visste du att O’boy till 80 procent består av tillsatt socker? En annan ögonöppnare var denna bild:

En del frukostflingor som marknadsförs mot barn innehåller till och med mer socker än vad kakor gör.

Sötsaksfest utanför riksdagen

Kampanjens höjdpunkt inträffade när vi dukade upp den mängd sötsaker som produceras åt en svensk tvåbarnsfamilj varje år utanför riksdagen:

Vi släpade bland annat dit 60 kg godis och choklad och 173 liter läsk, med målet att få riksdagspolitikerna att förstå att det är dags att göra något åt saken.

Det nya sötningsmedlet: fruktjuice

Företagen sötar inte längre bara mat med socker, utan även med koncentrerad juice. Det används ofta i exempelvis spädbarnsmat:

Allt detta dolda socker sätter självklart spår i barns tänder och hälsa. För några dagar sedan berättade en professor i TV4 Nyhetsmorgon att karies återigen ökar bland våra små.

Vi svenskar äter nästan dubbelt så mycket socker som vi borde, vilket inte bara ger hål i tänderna, utan även ökar risken för övervikt, fetma och typ 2-diabetes. I fotspåren följer mängder av andra sjukdomar och problem, exempelvis cancer.

Vi måste vända den här trenden av ohälsa. Därför kommer Kostfonden att fortsätta syna sockret i nästa vecka. Under fem olika dagar ska vi följa fem olika fiktiva personer och räkna ut hur mycket socker de får i sig. Missa inte det!

Du hittar alla förra årets inlägg via denna länk. Se till att skaffa dig sockerkoll. Sprid och dela informationen. Mat ska göra gott, inte ge ohälsa! Vi ses här på sajten i nästa vecka.

Vill du stötta vår verksamhet? Bli månadsgivare eller swisha en gåva på 123 900 42 43. Du kan följa vårt arbete på Facebook, Instagram eller LinkedIn. Varmt tack!

Företagsvänner*

*Företagsvänner som stöttar Kostfonden har ingen inverkan på vår verksamhet. Kostfonden tar heller inget ansvar för företagsvänners verksamhet.